Wednesday, September 14, 2016

Sådan laver du et rav-lignende O i kartofler.


 Jeg har lavet kartoffeldyr og mange andre ting i kartofler gennem årene. Jeg fik oprindeligt ideen fra en af Tina Dalbøges kreabøger. Siden har jeg prøvet det af adskillige gange. I min klasse laver vi nogen gange"Ugens bogstav O" af et stykke ståltråd og kartofler. Det sjove er, når eleverne skal skrælle kartoflerne. Det er de færreste, der har prøvet det før........ Det er en ret populær krea-ide i de forskellige indskolinger, hvor jeg har afprøvet det.
Mål dansk: Kendskab til O. Lyd og udseende.
Mål billedkunst: Eleven kan fremstille rumlige konstruktioner,
Dette skal du bruge: Kartofler, skrælleknive, knive og skærebrædder. Ståltråd og bidetang,

Start med at synge: Tro smo konosoro po Hojbro Plods..... Sig lyden for O sammen. Find på ord, der starter med O. Skriv o i luften og på ryggen af hinanden.

Start med at skrælle kartoflerne og skær dem i firkanter på ca 1-2 cm på hver led. Ikke alt for store.

Træk firkanterne på ståltråd og saml til en ring. Lav en løkke til at hænge op i.

Lad dit O hænge et tørt og lunt sted nogen dage. I løbet af højst en uge er det blevet sort og ligner rav.
Her hænger mit O ved siden af et maleri. God fornøjelse. Maria

Sunday, September 4, 2016

Sådan laver du et n med noder.



Mål dansk: Kendskab til n. Lyd og udseende.
Mål billedkunst: Eleven kan udtrykke sig grafisk med våde og tørre farver.
Dette skal du bruge: Karton eller akvarelpapir. Blyanter. Sakse. Vatpinde. sort acrylmaling. Sorte farveblyanter. Sort karduspapir A4. Print skabelonen ud i A4-størrelse.

Sådan gør du:
Find alle materialer frem.
Start med at sige lyden for n sammen i klassen. Skriv store n'er i luften. 
Husk rigtig skriveretning!
Tegn et lille n på karton eller akvarelpapir efter skabelonen.


 Klip det ud.
 Tegn 5-dobbelte node-linjer på hele dit n. Brug en sort farveblyant eller en tynd sort tusch.
 Mal "node-prikker" med en vatpind.
 Fyld hele n'et. Både på, over og unde linjerne.
Tegn "halse" på noderne med en sort tusch. Måske er der nogen, der kan tegne en g-nøgle? Det er en god ide at finde nogle noder frem at kigge efter, når der skal tegnes. Lim dit N på sort kardus og tegn et par enkelte noder med hvid faveblyant.
God fornøjelse. Maria

Friday, September 2, 2016

Sådan laver du et kreativt M på computer.

Folkeskolens Fælles Mål foreskriver at eleverne  skal være bekendt med digital billedbehandling, inden de forlader 2. klasse. På min skole har vi arbejdet med små tegneprogrammer fra National Gallery og Art. Til bogstavet M foreslår jeg at man arbejder med programmet Brushster, som har en masse forskellige pensler.
Mål dansk: Kendskab til M. Lyd og udseende.
Mål billedkunst: Eleven kan bearbejde billider digitalt. Eleven har viden om digitale værktøjer til billedbehandling. Eleven kan fremstille digitale billeder. 
Dette skal du bruge: En computer eller iPad pr elev. Evt USB-stik. Det er også rart at have et Smat board/Active Board for at vise eleverne, hvordan de digitale værktøjer virker.

Hjemmesiden ser sådan ud og Brushster er det midterste af de tre små programmer nederst i billedet. Man kan down loade driveren, hvis man starter ude fra forsiden.

Tal med eleverne om bogstavet M. Sig lyden sammen og skriv m på ryggen af hinanden eller i luften. De fleste børn kender M, fordi de lærer at skrive mor ret tidligt.
Søg på NGA KIDS eller følg dette link: nga kids så kommer du til Nationale Gallery of Arts's hjemmeside. De har lavet en række små programmer, hvor børn kan lave digital billedkunst på forskellige måder. Programmene virker til pc, mac og iPads. Jeg har kun prøvet på pc, og her skal man down loade en lille driver til computeren. Det er ikke særlig svært, tager ikke mange sekunder, og på min skole beder vi de 6-7 årige elever om at gøre det selv.
Tryk på programmet og vis elevene de forskellige funktioner. Lad dem herefter lege. De kan lave nogle meget mere fantasifulde billeder end jeg kan. Eneste krav er at M skal indgå i billedet.

Når man har et billede, man virkelig godt kan lide, kan man trykke på "hold" (de små firkanter til højre over billedet). Man kan "holde" en antal billeder mens programmet er åbent. Man kan også trykke på "save" og gemme billedet. Her går jeg rundt med mit USB-stik og lader eleverne vælge deres yndlingsbillede, som de vil have printet. Dette gemmer jeg på min USB, så jeg har alle billederne samlet et sted. Jeg printer fire (10*15cm billeder)  på et A4 ark og skriver elevens navn under. Mine indskolingselever er mega stoltte, når deres digitale print hænger i fællesrummet til fælles glæde og udsmykning. Det kan selvfølgelig også være at dine elever "printer selv" direkte fra computeren. Her er vi ikke lige kommet til hos mig. Og jeg tænker også, at et frit "go" til farve-print kunne blive dyrt for mit billedkunst-budget.





Hvis du er en af dem, der er lidt bekymret over digital billedkunst, så er dette stedet at starte. Prøv programmet af lidt inden du møder eleverne og du vil opleve, hvor optagede og forundrede eleverne er.

God fornøjelse. Maria

Thursday, September 1, 2016

Sådan laver du en larve som et l. DIY



Mål dansk: Kendskab til l. Lyd og udseende.
Mål billedkunst:
Dette skal du bruge: Små runde skabeloner på ca 4 cm i diameter. Tegne efter en rulle tape eller lignende. Farvet karton (brug gerne reste-kassen her!). Sakse, blyanter. lim, sorte og røde tuscher. Evt sytråd eller A4 karton-ark.

Sådan gør du:
Find alle materialer frem.

Start med at sige lyden for l sammen i klassen. Skriv store l'er i luften. Husk rigtig skriveretning!

Eleverne skal tegne og klippe hver 8 cirkler i farvet karton. Cirklerne limes sammen i form som et l. Der klippes følehorn, øje og næse som eleverne selv tegner. Lim delene på og tegn en rød mund og en sort prik i øjnene. Larven kan nu limes på et ark karton eller hænges op i en sytråd.
God fornøjelse. Maria


Tuesday, August 23, 2016

Sådan laver du et kaktus K.





Mål dansk: Kendskab til k. Lyd og udseende.
Mål billedkunst:
Dette skal du bruge: Akvarelpapir A5. Blyanter. Caran Dache vandopløselige farver. Pensler. Glas til vand. Sort sprittusch med firkantet spids. Tynde almindelige sorte tuscher.
Sådan gør du:
Find alle materialer frem.
Start med at sige lyden for k sammen i klassen. Skriv store k'er i luften. Husk rigtig skriveretning!

 Skriv et blødt k med blyant. Du skal kunne viske det ud senere, Tegn en kaktus rundt om dit k.
 Farv dit k med Caran Dachefarver. Du må gerne blande flere forskellige grønne farver.
 Opløs farven med vand og en spids pensel og lad det tørre helt!
 Farv ørkenen. Pensl med vand og lad tørre.
 Farv himlen. Pensl med vand og lad tørre.
Tegn pigge på kaktussen og tegn en sort kant med en tyk tusch. Det er lettest, hvis det er en tusch
med firkantet spids!

Man kan også tegne bogmærker med helt tynde sprittuscher og farvelægge med akvarel. Se ideer her under.




Sunday, August 21, 2016

Sådan laver du billeder med j og jord. DIY



Mål dansk: Kendskab til j. Lyd og udseende.
Mål billedkunst:
Dette skal du bruge: Hvide postkort. Blyanter. Sorte tynde sprittuscher. Hvis skolelim. En skovl og adgang til jord!
Sådan gør du:
Find alle materialer frem.
Start med at sige lyden for j sammen i klassen. Skriv store j'er i luften. Husk rigtig skriveretning!
Lad eleverne tegne et skrivehus på deres postkort. Først med blyant, dernæst med sort sprittusch. Tegn jordnødder rundt om. Måske skal de øve et par gane på et kladdepapir, og derefter kan de tegne dem med sprittusch direkte på postkortet.
Hent jord udenfor, så det er klart. Skriv lille og stort j med skolelim og en tændstik.

Drys jord over skolelimen og lad det ligge til det er helt tørt. Eventuelt på en radiator.
Drys jorden af, farvelæg jordnødderne med en farveblyant og hæng de fine j-kort op i klassen. Du kan eventuelt farve jordnødderne gule med farveblyant.



Friday, August 19, 2016

Sådan laver du kreative i'er.


Mål dansk: Kendskab til i. Lyd og udseende.
Mål billedkunst: Eleven kan præsentere egne billeder på skolen.
Eleven har viden om enkle præsentationsformer.
Dette skal du bruge: Sort A4 kardus skæres over på den lang led, så der bliver lange smalle papirstykker. Farveblyanter. Hvide acryltuscher. Hvid acrylmaling.

Sådan gør du:
Find alle materialer frem.
Start med at sige lyden for i sammen i klassen. Afhængig af aldersgruppen, kan der tales om at i har flere lyde. Skriv store i'er luften. Husk rigtig skriveretning!
Syng Tri smi kinisiri pi Hijbi Plids.

Tegn et i på dit papir. Tegn med en hvid farveblyant. Tegn striber på tværs af dit i hele vejen ned.

 Lav forskellige mønstre i striberne. Tegn dem med din hvide farveblyant.
 Farvelæg mønstrene. Farv tæt og hold dig inden for stregerne. Når du er færdig, skal du tegne den yderste streg op med en hvis acryltusch.
Tegn trekantedevafler hele vejen rundt om, dit i med en brun farveblyant. Sæt en "klat is" i toppen af hver vaffel. Brug en pensel og hvid acrylmaling.
Hæng i'erne op i klassen/på et fællesområde på skolen. Tal om hvordan de skal hænge. Hvad ser flot ud? Har I et lige eller et ulige antal? Tal om de sorte hvide kontraster. De fanger øjet og er derfor gode at hænge op, hvis man gerne vil have opmærksomhed på sin udstilling.

Sådan laver du et 3D lille h.

Mål dansk: Kendskab til h. Lyd og udseende.
Mål billedkunst: Eleven har viden om tegneredskabers udtryksmuligheder
Dette skal du bruge: Hvidt kopipapir A4. Sort karduspapir A4. Sorte tuscher. Sakse. Limstifter.
Sådan gør du:  
Find alle materialer frem
Start med at sige lyden for h sammen i klassen. Skriv store h'er i luften. 
Husk rigtig skriveretning! Snak også om stumt h.
 
Tegn/skriv et lille h på dit papir. Måske har du brug for en skabelon, men det kunne være sejt, hvis du kan skrive det selv!
Vens dit h på hovedet! Med sort tusch tegner du nu lige streger vandret hen over papiret. Når du når til h'et, laver du en bue op og tegner videre på den anden side af h'et. Se foto.
Fortsæt hele vejen. Det kan godt være lidt svært, når du når buen på dit h. Her må man gerne digte lidt ekstra streger, som passer ind.
Fortsæt hele vejen. Når du når de to nederste "ben" på h'et fortsætter du med lige streger til papiret slutter. Klip ca. 2 cm af papiret hele vejen rundt og lim det op på sort kardus. Du kan også tegne farvede striber mellem de sorte.

God fornøjelse. Maria