Monday, February 22, 2010

Sådan maler du sjove portrættter med Ecoline og fedtfarver.



















Du kan lave disse sjove portrætter uden de store tegnekundskaber.
Dette er hvad du skal bruge:
Fedtfarver, lidt stor blød pensel, 1 sprittusch, Ecoline flydende akvarelfarve, et stykke akvarelpapir (her A5)
(Du kan købe Ecoline i tegnudstyrsbutikker og ved Av Forms netbutik. Se den Lige her.)
















Sæt dig foran et spejl og tegn dig selv UDEN at kigge på papiret. Du kan vælge, om du vil sige til dig selv at du IKKE  må løfte tuschen undervejs. Eller du kan tegne, og løfte tuschen, når du skal tegne videre et nyt sted. Det første bliver bedst, synes jeg. Det er tegningen til højre herunder, som er tegnet uden løftet tusch

Udfyld nu felterne med fedtfarve i forskellige farver.

 
Læg mærke til mine flyvende øreringe!!!
Mal nu hele billedet over med Ecoline. Der vil lægge sig nogle små søer på de fedtfarvede flader. Dem tørrer du væk med et stykke køkkenrulle.



Nu er dit billede færdigt. Tillykke. Når billedet er helt tørt, kan du lægge det i pres i en tyk bog. Ecolinefarven får nemlig papiret til at bule lidt.











8 comments:

  1. Tak Maria.

    De er skønne, og uden tvivl noget jeg vil prøve på arbejde..

    Lone

    ReplyDelete
  2. WAUW! Jeg må ud at købe ecoline til os herhjemme og sætte hele familien i gang. Det er så flot :)

    ReplyDelete
  3. Hvor ville jeg ønske, at jeg kunne tegne. Men det kan jeg altså ikke. Så jeg må nyde andres kreationer.
    Dine kreationer er lige til nydning,- hvor er de flotte.

    ReplyDelete
  4. Tak alle sammen :-) I må bare i gang med at prøve, det er sjovt...
    Mvh Maria

    ReplyDelete
  5. WOW! Det er så dejligt med alle de gode idé'er, jeg får fra dig, Maria! Mine egne - og børnehavens børn kan godt begynde at glæde sig! Tak!

    ReplyDelete
  6. Tak for en fed instruktion - jeg skal prøve den med mine elever på en workshop i næste uge - og mine egne små forsøg blev rigtig gode. Dejligt med teknikker der får én til at arbejde anderledes end man er vant til. KH Lisbeth

    ReplyDelete
  7. jeg har en gang prøvet et tegnekursus, hvor vi skulle tegne portrætter af den person, som sad overfor en - både med åbne øjne og med lukkede øjne! og som du skriver ikke løfte tuschen fra papiret;-) det med ecoline ser spændende ud og må prøves, tak
    Hilsen Lone.g

    ReplyDelete
  8. Hvor er de fine!
    Vi skal lave noget lignende på min skole, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvilket materiale vi skal bruge. Jeg husker fedtfarver, som dem du viser på billedet, men hvor pokker skaffer jeg dem? Jeg har alverdens oliekridt, men jeg synes ikke, at de giver det samme resultat, som de gode gamle fedtfarver. Kan du huske, hvilken producent, der har lavet dem på billedet? Eller har du en ide, hvor jeg kan skaffe et lignende "fedt-"produkt?

    ReplyDelete