Friday, January 14, 2011

Sådan syr du billedtæpper med ungerne...


Jeg har valgt at jeg skal sy landskaber, med de 4. klasser jeg skal ud til i min kommende praktik.
For at det ikke skal blive alt for tøset det hele, har jeg været inde på nettet og lede efter månelandskaber, islandskaber m.m. (jeg regner med at vi skal se landskaber på smartboardet, inden vi går i gang).
Jeg har lavet dette blomsterlandskab og månelandskabet, mens Sofia på 6 år har lavet det nederste med hunden.

Du kan gøre sådan her:


  • Tegn en tegning af det landskab, du vil lave.
  • Klip delene ud i stof og lim på med limstift eller textillim. (jeg har brugt limstift).

  • Sy nu på kryds og tværs med symaskinen, så delene hænger godt fast. Du kan jo lave hvide skyer, bølger i havet o.s.v. med sytråden
  • Afhængig af hvor gamle børnene er kan de sy selv, de kan stå mellem dine ben og trykke på pedalen mens du styrer eller de kan nøjes med at bestemme hvor du skal sy.
  • Dette er et nærbillede for at du kan se at jeg også har udnyttet nogle af de sømme symaskinen kan i forvejen.
  • Her, månelandskab under udklipning.
  • Færdigt månelandskab.
  • Sofias billede, som vi ikke er helt færdige med at sy endnu. Sofias vil have det til en pude på værelset, så vi regner med at sy nogle kanter på og en bagside. Så er den lige klar til pude!
God fornøjelse og god weekend.





13 comments:

  1. Det er da en rigtig god idé. Og tak for ideen:)

    ReplyDelete
  2. Super fin beskrivelse af en skøn ide. Hvis jeg må låne to billeder vil jeg rigtigt gerne have dig med mellem januarideerne på Badut. Er det ok?

    ReplyDelete
  3. Tak for rosen alle sammen....
    Marina du må gerne låne et par billeder, jeg regner med at du hæfter et link sammen med dem ;-)
    Hvordan går det med det norske blog projekt?
    Mvh Maria

    ReplyDelete
  4. aaaiii har selfølgelig set det gjort før... men tak for genopfriskningen. Det er jo en super aktivitet til at skabe anderledes billeder ☺

    ReplyDelete
  5. Bare flot arbejde - og så i en 4. klasse. De er allerede gode med symaskinen.

    ReplyDelete
  6. HVor er de flotte og dekorative.
    God ide.

    ReplyDelete
  7. Hold k... hvor er du god Maria, hvor er de flotte.
    Jeg er helt pjattet med månelandskabet og den lava/støv m.m. som suser op fra vulkanen

    Det skal børnene nok synes er sjovt at lave.

    stine:)

    ReplyDelete
  8. Super tak for alle de fine kommentarer :-)

    ReplyDelete
  9. Tjo, hun har jo haft min omtale på, men hun har valgt ikke at gengive teksten præcis som jeg skrev den og en af de ting hun ikke gør er åbenbart at fortælle hvem jeg har givet staffeten til. Jeg går næsten ud fra at hun selv kontakter dig. Som jeg kan gennemskue systemet anbefaler hun en blog om ugen og skal gennem ihvertfald Danmark, Norge og Sverige. Det har forløbigt ikke givet særligt mange besøg, men jeg er jo også en ordblogger og hvor relevant dét lige er for nordmændene ved jeg ikke. Der tænker jeg umiddelbart at du er mere relevant med dine mange små ideer.

    Angående billeder og link fra Badut er jeg meget omhyggelig med det (og det er derfor jeg altid spørger først). Jeg skriver et par linjer, illustrerer med dine billeder og sender ellers folk på besøg her hos dig. Hvis du kikker ind om Badut og klikker på januarglæder, kan du se hvordan jeg har gjort med de andre skønne ideer jeg har fundet i det danske blogland. Jeg vil tror din ide kommer på i slutningen af denne uge.

    Rogtig dejloig weekend til dig og dine

    ReplyDelete
  10. Helt fantastiske tæpper! Og skøn blog iøvrigt:-)

    ReplyDelete