Thursday, January 20, 2011

Sådan laver du perleskåle.



Jeg har set disse skåle flere steder rund omkring i blogland hen over vinteren.
Men også i en kunshånværkerbutik på Ærø i sommerferien. (Størrelse frugtskål).
Forleden kom Sofia hjem fra SFO med disse to. Og jeg er ked af at sige det.... Men min datters er selvfølgelig de flotteste jeg nogen sinde har set :-)
Og de passer så fint med min mormors gamle urtepotteskjuler.

Jeg spurgte i SFO hvordan man gør (kunne nemlig ikke huske, hvor jeg har set det her i cyperspace).

Du laver perleskåle sådan her:
  • Find en ildfast skål. Det virker bedst hvis den har skrå sider.
  • Fordel et rimeligt lag madolie inden i skålen.
  • Hæld perler i og pres dem op langs siderne. (Hama rørperler)
  • Ind i oven ved 200 grader i ca. 10 minutter. Hold øje undervejs!
  • God fornøjelse.

21 comments:

  1. Det er godt nok smart -også god som en fødselsdagsgave ungerne kan lave til bedsteforældre.
    Skal lige høre dig om det er en bestemt str af rørperlerne der bruges?

    ReplyDelete
  2. Det kunne jeg også godt tænke mig at vide - Altså det med størrelsen på perlerne.

    Her i huset er vi stadig igang med maxiperlerne, ved du om de bliver for store?

    ReplyDelete
  3. Selvfølgelig er din datters den fineste...jeg elsker også den slags mix af gammelt og nyt!

    ReplyDelete
  4. Hej og tak!
    Det er de helt almindelige gammeldags(!) rørperler som også fandtes da jeg var lille. (i 70'erne).
    Jeg ved ikke om man kan bruge maxiperler men tænker umiddelbart at de nok er for store?
    Er der nogen der ved det kan de jo lige skrive en kommentar :-)
    Selv har jeg tænkt at de mini, mini rørperler på ca 1 mm ville være sjove at prøve med.
    Nogen der har erfaringer på det område?
    Mvh Maria

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej :)
      Jeg har netop forsøgt med maxiperler
      Og det fungerede fint..

      Delete
    2. Nu har jeg også set et forsøg med miniperler ved en veninde.
      Mega sød lille skål, siger jeg bare :-)

      Delete
  5. Super fine...og det ser skøøønt ud sammen med mormors urtepotteskjuler(:

    ReplyDelete
  6. Det lyder enkelt, jeg må prøve om jeg kan lave nogen som er lige så flotte som din datters:)

    stine

    ReplyDelete
  7. sjov ting, også fin som sæbeholder på badeværelset, så er sæben altid tør ;-)

    ReplyDelete
  8. De store Hama perler kan også bruges :-)
    Ps. Fiiiine skåle
    Gitte

    ReplyDelete
  9. Super fine skåle :) Jeg ville lige høre hvilke skåle det er du har brugt, for alle de skåle jeg finder rundt omkring har bare ikke den rigtige form :( håber du kan hjælpe, tak på forhånd :)

    ReplyDelete
  10. hej jeg mangler et godt råd til hvordan jeg kan få dem ud af skålen igen
    susanne

    ReplyDelete
  11. Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvad det er for nogle skåle i bruger. Det er første gang jeg skal prøve det, så er lidt spændt på det

    ReplyDelete
  12. Man skal bruge små ildfaste skåle, der kan tåle at komme i ovnen. Det er lige gyldigt hvilken slags. Kig evt. i genbrugsforretningener efter nogen med skrå sider. Perleskålene er nemme at tage ud af de rigtige skåle, når de er kølet af. De kan evt. køles af i koldt vand med skål og perler og det hele.
    Mvh Maria

    ReplyDelete
  13. Hej!
    Jeg vil bare sige at jeg idag har prøvet flere forskellige ting med Hama perler ;0) Havde en pige på besøg,som fortalte mig at man kan stille perlene op på bagepapir og når de så er i ovnen flader de ud og kan bruges til armbånd ;0) Vi prøvede også med mini perlerne og de blev også rigtig fine... Så ville vi prøve at lave skåle som du beskriver her,men havde ikke så mange forskellige slags at vælge imellem :-(

    ReplyDelete
  14. Da vi ikke havde så mange skåle at vælge imellem tog vi en tallerken (desserttallerken) smurte med olie,og kom bagepapir på så perlerne ovenpå og da de var "færdigbagte" tog vi dem ud og vendte dem nedover en fyrfadsstage og holdt en kold klud over (da perlerne er meget varme) og så fik vi de fineste fyrfadsstager ;0) Og det kunne også lade sig gøre med mini perlerne...

    ReplyDelete
  15. Tak for ideerne........
    Det er godt med nyt :-)
    Maria

    ReplyDelete
  16. Sæt en mini perle i hullet må alm perle og det bliver flot med det nye farvespil. Jeanetta, silkeborg

    ReplyDelete