Wednesday, December 14, 2011

Sådan laver du skulpturelle skåle......





Jeg ligger syg med feber og det er rigtig irriterende, for jeg havde glædet mig til håndværksdage på Friskolen. En af de ting min gruppe af aldersblandede elever havde mulighed for at lave, var skåle af papmache.
Skålen jeg har lavet som demo-model ligger her hjemme.... Vikaren Lars, kan heldigvis filte, som også var det vi skulle prøve i min gruppe.
Men, min vikar-plan til Lars om papmache-skåle kan lige så godt skrives her. Så kan Lars åbne den på Smartboardet ude på skolen, så kan både elever og mine blog-læsere have glæde af den.

Sådan laver du en skulpturel skål af papmache:

1. Rør noget tapetklister. (Kan købes i byggemarkedet eller en malerbutik).

2. Find en skål i køkkenskabet. Det er en god ide at starte med en der ikke er alt for stor.

3. Vikl skålen stramt ind i husholdningsfilm.

4. Find madpakkepapiret i skuffen og riv en masse stykker på højst 10 gange 10 centimeter.

5. Smør klister på et stykke af gangen og lim det uden på skålen. Smør også engang imellem lidt klister uden på skålen så den ikke bliver for tør.

6. Når der er midst 5 lag på, er skålen klar til at tørre et varmt sted natten over. Den rigtige skål skal blive inden i, for at holde på formen.

7. Når skålen er tør kan den pyntes. Jeg har limet tre forskellige runde stykker papir fra et blad i bunden af min. Jeg brugte tapetklister og så skal det lige tørre igen! (Evt. med hårtørrer. Lars der er nogle gamle nogen i værkstedet!)

8. Når det er tørt, kan man tegne på skålen. Jeg har brugt sprittusch.

9. Til sidst kan man give skålen et tyndt lag lak. Det har min ikke fået endnu!

Jeg tænker at skålen mest er til tørre ting som nødder, skumfiduser eller strikketøjet!
Men den er nu også helt skulpturel at have stående uden noget i!

Kære 3. 4. 5. og 6. klasse på Friskolen... I må have god arbejdslyst.
Kære blog-læsere... det må I også.
Mvh. Maria

14 comments:

  1. Den er bare flot!! Jeg har lavet dem for mange år siden med ugebladsriv.

    ReplyDelete
  2. Hej Søde Maria..:0) Åh din stakkel... Sygdom er kun til besvær.. God bedring.. Hvor er din skål dog skøn... Måske jeg sku bruge opskriften i det nye år på min skole.. Den er bare FED faktisk..
    See you .. KH Iben

    ReplyDelete
  3. Hej Maria

    fantastisk måde du har dekoreret skålen på, wauu!!
    Og øv med sygdom, det er bare træls. Jeg har også lige døjet med en omgang lungebetændelse, øv

    KNus Stine

    ReplyDelete
  4. Hej Stine og Iben.
    Tak for medfølelsen, den varmer.
    Maria

    ReplyDelete
  5. AL sygdom skulle FORBYDES i december måned (peb hende, der har ligget syg i TRE uger9 Der er spild af god tid!

    Og din skål!!! Den er skøn. fed ide med madpapiret, det giver en rigtig flot effekt.
    RikkeRøjkjær

    ReplyDelete
  6. God bedring allerførst.
    Og så er det en superfin skål dine elever har mulighed for at gå i gang med. Den er så spinkel at jeg først troede det var silkepapir du havde lavet den af. Men læser at det er madpapir. Det vil jeg huske :-)

    ReplyDelete
  7. Hej Maria, hvor er den flot, din skål. Den kan jeg også få lyst til at lave. Du er bare fuld af gode ideer. Og rigtig god bedring, håber snart at du er rask

    ReplyDelete
  8. Håber feberen har forladt kroppen, kære Maria og tusind tak for tippet med madpapir. Troede ellers, jeg kendte de fleste kunster i papmache!!! Den her skal godt nok e tur i min legemaskine.
    Ha' en dejlig jul.

    ReplyDelete
  9. Jeps, feberen har forladt mig og jeg er kampklar igen!
    I morgen står den på hyldebærsaft og vafler over bål.
    Det skal også snittes julenisser og knager til den store guldmedalje....
    Udesløjd på friskolen op til jul.
    For øvrigt kan padpakkepapiret også krølles sammen og limes på billeder og så males over med acryl.... det giver en fed effekt!

    ReplyDelete
  10. WOW! Sikke et flot resultat! Jeg har aldrig prøvet papmache med andet end avispapir... Sikke en effekt, det giver! Det må prøves en dag.

    ReplyDelete
  11. Kan man ike bare lave skålen udenpå en ballon ?
    Det er en super god ide :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du kan godt lave den uden på en ballon, men den får ikke en flad bund og vil derfor have svært ved at stå.
      Vh maria

      Delete