Friday, September 2, 2016

Sådan laver du et kreativt M på computer.

Folkeskolens Fælles Mål foreskriver at eleverne  skal være bekendt med digital billedbehandling, inden de forlader 2. klasse. På min skole har vi arbejdet med små tegneprogrammer fra National Gallery og Art. Til bogstavet M foreslår jeg at man arbejder med programmet Brushster, som har en masse forskellige pensler.
Mål dansk: Kendskab til M. Lyd og udseende.
Mål billedkunst: Eleven kan bearbejde billider digitalt. Eleven har viden om digitale værktøjer til billedbehandling. Eleven kan fremstille digitale billeder. 
Dette skal du bruge: En computer eller iPad pr elev. Evt USB-stik. Det er også rart at have et Smat board/Active Board for at vise eleverne, hvordan de digitale værktøjer virker.

Hjemmesiden ser sådan ud og Brushster er det midterste af de tre små programmer nederst i billedet. Man kan down loade driveren, hvis man starter ude fra forsiden.

Tal med eleverne om bogstavet M. Sig lyden sammen og skriv m på ryggen af hinanden eller i luften. De fleste børn kender M, fordi de lærer at skrive mor ret tidligt.
Søg på NGA KIDS eller følg dette link: nga kids så kommer du til Nationale Gallery of Arts's hjemmeside. De har lavet en række små programmer, hvor børn kan lave digital billedkunst på forskellige måder. Programmene virker til pc, mac og iPads. Jeg har kun prøvet på pc, og her skal man down loade en lille driver til computeren. Det er ikke særlig svært, tager ikke mange sekunder, og på min skole beder vi de 6-7 årige elever om at gøre det selv.
Tryk på programmet og vis elevene de forskellige funktioner. Lad dem herefter lege. De kan lave nogle meget mere fantasifulde billeder end jeg kan. Eneste krav er at M skal indgå i billedet.

Når man har et billede, man virkelig godt kan lide, kan man trykke på "hold" (de små firkanter til højre over billedet). Man kan "holde" en antal billeder mens programmet er åbent. Man kan også trykke på "save" og gemme billedet. Her går jeg rundt med mit USB-stik og lader eleverne vælge deres yndlingsbillede, som de vil have printet. Dette gemmer jeg på min USB, så jeg har alle billederne samlet et sted. Jeg printer fire (10*15cm billeder)  på et A4 ark og skriver elevens navn under. Mine indskolingselever er mega stoltte, når deres digitale print hænger i fællesrummet til fælles glæde og udsmykning. Det kan selvfølgelig også være at dine elever "printer selv" direkte fra computeren. Her er vi ikke lige kommet til hos mig. Og jeg tænker også, at et frit "go" til farve-print kunne blive dyrt for mit billedkunst-budget.





Hvis du er en af dem, der er lidt bekymret over digital billedkunst, så er dette stedet at starte. Prøv programmet af lidt inden du møder eleverne og du vil opleve, hvor optagede og forundrede eleverne er.

God fornøjelse. Maria

Thursday, September 1, 2016

Sådan laver du en larve som et l. DIY



Mål dansk: Kendskab til l. Lyd og udseende.
Mål billedkunst:
Dette skal du bruge: Små runde skabeloner på ca 4 cm i diameter. Tegne efter en rulle tape eller lignende. Farvet karton (brug gerne reste-kassen her!). Sakse, blyanter. lim, sorte og røde tuscher. Evt sytråd eller A4 karton-ark.

Sådan gør du:
Find alle materialer frem.

Start med at sige lyden for l sammen i klassen. Skriv store l'er i luften. Husk rigtig skriveretning!

Eleverne skal tegne og klippe hver 8 cirkler i farvet karton. Cirklerne limes sammen i form som et l. Der klippes følehorn, øje og næse som eleverne selv tegner. Lim delene på og tegn en rød mund og en sort prik i øjnene. Larven kan nu limes på et ark karton eller hænges op i en sytråd.
God fornøjelse. Maria


Tuesday, August 23, 2016

Sådan laver du et kaktus K.





Mål dansk: Kendskab til k. Lyd og udseende.
Mål billedkunst:
Dette skal du bruge: Akvarelpapir A5. Blyanter. Caran Dache vandopløselige farver. Pensler. Glas til vand. Sort sprittusch med firkantet spids. Tynde almindelige sorte tuscher.
Sådan gør du:
Find alle materialer frem.
Start med at sige lyden for k sammen i klassen. Skriv store k'er i luften. Husk rigtig skriveretning!

 Skriv et blødt k med blyant. Du skal kunne viske det ud senere, Tegn en kaktus rundt om dit k.
 Farv dit k med Caran Dachefarver. Du må gerne blande flere forskellige grønne farver.
 Opløs farven med vand og en spids pensel og lad det tørre helt!
 Farv ørkenen. Pensl med vand og lad tørre.
 Farv himlen. Pensl med vand og lad tørre.
Tegn pigge på kaktussen og tegn en sort kant med en tyk tusch. Det er lettest, hvis det er en tusch
med firkantet spids!

Man kan også tegne bogmærker med helt tynde sprittuscher og farvelægge med akvarel. Se ideer her under.




Sunday, August 21, 2016

Sådan laver du billeder med j og jord. DIY



Mål dansk: Kendskab til j. Lyd og udseende.
Mål billedkunst:
Dette skal du bruge: Hvide postkort. Blyanter. Sorte tynde sprittuscher. Hvis skolelim. En skovl og adgang til jord!
Sådan gør du:
Find alle materialer frem.
Start med at sige lyden for j sammen i klassen. Skriv store j'er i luften. Husk rigtig skriveretning!
Lad eleverne tegne et skrivehus på deres postkort. Først med blyant, dernæst med sort sprittusch. Tegn jordnødder rundt om. Måske skal de øve et par gane på et kladdepapir, og derefter kan de tegne dem med sprittusch direkte på postkortet.
Hent jord udenfor, så det er klart. Skriv lille og stort j med skolelim og en tændstik.

Drys jord over skolelimen og lad det ligge til det er helt tørt. Eventuelt på en radiator.
Drys jorden af, farvelæg jordnødderne med en farveblyant og hæng de fine j-kort op i klassen. Du kan eventuelt farve jordnødderne gule med farveblyant.



Friday, August 19, 2016

Sådan laver du kreative i'er.


Mål dansk: Kendskab til i. Lyd og udseende.
Mål billedkunst: Eleven kan præsentere egne billeder på skolen.
Eleven har viden om enkle præsentationsformer.
Dette skal du bruge: Sort A4 kardus skæres over på den lang led, så der bliver lange smalle papirstykker. Farveblyanter. Hvide acryltuscher. Hvid acrylmaling.

Sådan gør du:
Find alle materialer frem.
Start med at sige lyden for i sammen i klassen. Afhængig af aldersgruppen, kan der tales om at i har flere lyde. Skriv store i'er luften. Husk rigtig skriveretning!
Syng Tri smi kinisiri pi Hijbi Plids.

Tegn et i på dit papir. Tegn med en hvid farveblyant. Tegn striber på tværs af dit i hele vejen ned.

 Lav forskellige mønstre i striberne. Tegn dem med din hvide farveblyant.
 Farvelæg mønstrene. Farv tæt og hold dig inden for stregerne. Når du er færdig, skal du tegne den yderste streg op med en hvis acryltusch.
Tegn trekantedevafler hele vejen rundt om, dit i med en brun farveblyant. Sæt en "klat is" i toppen af hver vaffel. Brug en pensel og hvid acrylmaling.
Hæng i'erne op i klassen/på et fællesområde på skolen. Tal om hvordan de skal hænge. Hvad ser flot ud? Har I et lige eller et ulige antal? Tal om de sorte hvide kontraster. De fanger øjet og er derfor gode at hænge op, hvis man gerne vil have opmærksomhed på sin udstilling.

Sådan laver du et 3D lille h.

Mål dansk: Kendskab til h. Lyd og udseende.
Mål billedkunst: Eleven har viden om tegneredskabers udtryksmuligheder
Dette skal du bruge: Hvidt kopipapir A4. Sort karduspapir A4. Sorte tuscher. Sakse. Limstifter.
Sådan gør du:  
Find alle materialer frem
Start med at sige lyden for h sammen i klassen. Skriv store h'er i luften. 
Husk rigtig skriveretning! Snak også om stumt h.
 
Tegn/skriv et lille h på dit papir. Måske har du brug for en skabelon, men det kunne være sejt, hvis du kan skrive det selv!
Vens dit h på hovedet! Med sort tusch tegner du nu lige streger vandret hen over papiret. Når du når til h'et, laver du en bue op og tegner videre på den anden side af h'et. Se foto.
Fortsæt hele vejen. Det kan godt være lidt svært, når du når buen på dit h. Her må man gerne digte lidt ekstra streger, som passer ind.
Fortsæt hele vejen. Når du når de to nederste "ben" på h'et fortsætter du med lige streger til papiret slutter. Klip ca. 2 cm af papiret hele vejen rundt og lim det op på sort kardus. Du kan også tegne farvede striber mellem de sorte.

God fornøjelse. Maria

Wednesday, August 17, 2016

Sådan laver du en giraf tegnediktat. Kreativ opgave med G


Mål dansk: Kendskab til g. Lyd og udseende.
Mål billedkunst:
Dette skal du bruge: Hvidt papir /kardus størrelse A4 eller A5. Blyanter og farveblyanter. Sorte tuscher.
Sådan gør du:
Find alle materialer frem.

Start med at sige lyden for g sammen i klassen. Skriv store g'er i luften. Husk rigtig skriveretning!

Jeg plejer ikke at fortælle eleverne, hvad de skal tegne. Det er sjovt som de ret hurtigt begynder at gætte. På denne måde, er der  ingen, der giver op på forhånd, for de kender ikke opgaven. De fleste ender med at blive ret stolte af deres tegning. Jeg plejer at tegne med på tavlen, men hvis du ikke har mod på det, kan du rulle med mine tegninger her på siden. Opgaven er også sjov at lave hjemme med børnebørn, børn, børnenes venner m.fl.

Start med at tegne fire cirkler på den nederste halvdel af papiret. Brug blyant. Tegn otte små streger ned fra cirklerne. Det er vigtigt at cirklerne er i nederste halvdel af papiret, for at få plads til hele tegningen.
Tegn otte små streger op fra cirklerne også og luk de nederste otte streger, så der bliver fire kasser.
Tegn en oval oven på de otte streger.
Tegn to lange streger i den ene ende.
Tegn en oval oven på de to streger.
Tegn en hale på giraffen:-)
Tegn hove på giraffen.
Tegn ører, horn, øje og snude.


Tegn pletter på giraffen.

Farvelæg med gul og brun farveblyant.

Tag en sort tusch. Tegn giraffen op. Skriv store g'er inden i giraffens prikker og skriv små g'er i græsset. Hæng alle de fine giraffer op i klassen eller st sted på skolen.
God fornøjelse. Maria

Sunday, August 14, 2016

Sådan laver du en kreativ flag-gurilande. F for flag!




Mål dansk: Kendskab til f. Lyd og udseende.
Mål billedkunst:
Eleven kan udtrykke sig grafisk med våde og tørre farver. Eleven har viden om grafiske tegne- og trykmetoder.
Dette skal du bruge: Et antal glatte klinker eller fliser. Gummiruller. Kopipapir. Blyanter. Maling. Klude. Sakse. Limstift. Snor.

Sådan gør du:
Find alle materialer frem
Start med at sige lyden for f sammen i klassen. Skriv store f'er i luften. 
Husk rigtig skriveretning!


Skriv et lille f med blyant. Dit papir skal være samme størrelse som din flise.
Klæd dit f på. Det skal have "tøj på " hele vejen rundt, så det bliver et ballon-f.
 Klip dit f ud.
 Tryk en lille klat maling ud på din flise. Rul det ud med gummirullen. (Måske kan skum-ruller også bruges. Jeg har ikke prøvet).
 Placer dit f SPEJLVENDT oven på malingen. (Man skal ikke kunne se dine blyantstreger).


 Læg dit papir oven på klinken og tryk forsigtigt med dine hænder. Husk at dit f skal have sin nederste kant mod en af papirets korte kanter. Tryk to f'er, der vender mod hinanden.


Lav flere tryk på samme måde, brug mange flotte farver. Klip det hvide papir af, som kommer i siderne og måske også over eller under dit f-tryk.




 Lim på bagsiden af trykket og fold det over en snor. gentag med de sidste tryk indtil du har en flot f-flag-gurilande. Samll evt. alle klassens f'er på den samme snor og hæng den op i klassen.
God fornøjelse. Maria