Friday, August 12, 2016

Sådan laver du en engel med e


Jeg har lavet "engel-diktat" med mange elever over årene med stor succes hver gang. Mange af de yngre elever tror ikke de kan tegne en engel, men det kan de. Man kan eventuelt gentage eller gemme e til juletid, hvis man ikke vil tegne engle først på skoleåret. Flere af mine kollegaer plejer også at tegne mine engle med deres kristendomshold. Jeg plejer at tegne med på tavlen, en drenge engel og en pige engel ved siden af hinanden.

Mål dansk: Kendskab til e. Lyd og udseende.
Mål billedkunst: Eleven har viden om tegneredskabers udtryksmuligheder.
Eleven har viden om grafiske tegne- og udtryksmetoder.
Dette skal du bruge: Hvidt karton i A5 størrelse, sorte tynde tuscher, sølv/guld stjerneklistermærker eller en sølv/guldtusch, saks, sytråd, farveblyanter,

Start med at finde ord, der starter med e. Sig lyden(e) med e og skriv store e'er i luften eller på ryggen af hinanden. Syng: Tre sme kenesere pe Hejbre Pleds.

  • Tegn en oval på dit karton med den tynde tusch.


  • Tegn en lang kjole til en pige eller en skjorte til en dreng.


  • Tegn arme og hænder

  • Tegn langt hår på pigen og strømpebukser med striber.
  • Eller: tegn kort strithår på drengen og lange strømpebukser med striber.
  • Tegn lukkede øjne og syngemund på din engel.


  • Tegn vinger. De kan både gå op ad eller ned ad.

  • Tegn en glorie, der hænger fast til håret og farvelæg strømpebukserne med farveblyanter.


  • Skriv små e'er nederst på kjolen/skjorten. Sæt en sølvstjerne fast på din engel eller tegn en med en sølvtusch.
  • Klip din engel ud et lille stykke uden for stregen. Sæt en sytråd eller et stykke ståltråd i glorien.


  • Her ser I noget af mit yndlingsjulepynt, som kommer frem på ærespladsen hvert eneste år. De engle som min ene søn og min datter lavede, da de var små.
God fornøjelse. Maria


Monday, August 8, 2016

Sådan laver du et d på en dromedar.




Mål dansk: Kendskab til d. Lyd og udseende.
Mål billedkunst: Eleven har viden om materialers anvendelses- og udtryksmuligheder
Dette skal du bruge: Sort flydende tusch eller sort Ecoline akvarelmaling. Spidse pensler. 

Sådan gør du:
Find alle materialer frem.
Start med at sige lydene for d sammen i klassen. Afhængig af elevernes alder kan I også snakke om stumt d. Skriv d'er i luften. Husk rigtig skriveretning!


Tegn en eller flere dromedarer med sort Ecoline og en lille pensel. De skal være helt sorte. Kig på dromedarerne her over. Dromedaren skal stå på et d.

Når dromedaren er tør river du den forsigtigt ud. Alle jeres dromedarer skal herefter limes på et stort sort ark karton. Hæng jeres flotte fællesbillede op i klassen eller på et fællesområde på skolen.

Thursday, August 4, 2016

Sådan laver du et citronbillede med C





Mål dansk: Kendskab til c. Lyd og udseende.
Mål billedkunst: Eleven kan udtrykke sig grafisk med våde og tørre farver.
Eleven har viden om grafi­ske tegne- og trykmetoder 
Dette skal du bruge: Mosgummi. En gammel papkasse. Hvid og gul acrylmaling. Pensler. Sorte sprittuscher. Blyanter. Sakse. A4 hvidt karton eller akvarelpapir. Limstifter.

Sådan gør du:
Find alle materialer frem.
Start med at sige lyden for c sammen i klassen. Skriv store c'er i luften. Husk rigtig skriveretning!



 Tegn en cirkel på mosgummi. Du kan fx tegne rundt om en rulle tape. Brug en blyant.Klip cirklen ud og del den op i citronskiver, se foto.
 Lim skiverne på et stykke pap fra en papkasse. Bland lidt lysegul maling. Brug mest hvid og ikke så meget gul.

 Tegn et ballon-c midt på dit papir med blyant. Tegn det derefter med sprittusch. Mal dit c med lysegul maling. Pensl lysegul maling på dit stempel og lav en flot kant rundt om dit c. Du kan ca lave to tryk inden du skal pensle ny maling på.
Det ser flot ud, hvis du limer dit billede op på en sort baggrund.

Wednesday, August 3, 2016

Sådan laver du en bi med lille b. DIY


Mål dansk: Kendskab til b, lyd og udseende.
Mål billedkunst: Eleven har viden om tegneredskabers udtryksmuligheder.
Dette skal du bruge: Et stykke akvarelpapir i A5 størrelse, Caran Dache vandbaserede farvekridt. Akvarelpapir, spidse pensler, et glas med vand, sort farveblyant eller en sort tusch.


  • Tegn biens krop og hoved (underviseren tegner med på tavlen). 
  • Tegn/skriv briller som et stort B. 
  • Tegn/skriv munden som et lille b. 
  • Tegn/skriv vingerne som et stort B. 
  • Vend billedet på hovedet og tegn/skriv følehornene som to små b'er.


  • Tegn prikker i øjnene og striber på kroppen.


  •  Farvelæg med Caran Dache akvarelkridt. 
  • Lav lidt lyseblåt på vingerne med let hånd.

  • Gør farverne våde med en spids pensel. HUSK at starte med det gule og lad det tørre HELT inden I begynder på det sorte (brug fx en hårtørrer). Farverne blander sig, hvis man ikke venter på at det tørrer.




  • Tegn din bi op med sort farveblyant eller en sort tusch, når den er helt tør.
  • Tegn en blå ramme rundt i kanten med en blå, du selv vælger. Gør den blå farve våd med din pensel. (Det ser flot ud med mange forskellige blå farver, når bierne hænger i klassen).

God fornøjelse. Maria

Sådan laver du et lille kreativt a. DIY


Jeg har lavet et kreativt bogstav til alle bogstaver i alfabetet. Min ide er, at få bogstaverne til at sidde rigtig godt fast ved de aller yngste elever og at de samtidig lærer mange forskellige billedkunstteknikker. Jeg har selv brugt alfabetet i flere år i min alderblandede indskolingsklasse. De er helt vilde med det, og bogstaverne hænger en tid i klassen og pynter, hvorefter eleverne får dem med hjem.
Det kreative alfabet er bygget op, så eleverne i en indskolingsklasse når igennem alle færdigheds- og kompetenceområderne for Billedkunst, Fælles Mål for 1.-2. klasse, samtidig med at de lærer om bogstaverne og deres lyde. Det kreative arbejde med alfabetet understøtter de særlige opmærksomhedspunkter i Fælles Mål for Børnehaveklassen, nemlig: Eleven har viden om bogstav-lydforbindelser. Eleven kan eksperimentere med bogstavlyde. For yngre elever, der har svært ved at lære bogstavernes lyde og form, eller som har læsevanskeligheder, er her en mulighed for at huske bogstavernes navn, lyd og form på en anderledes måde.
Jeg har planlagt at poste alle bogstaverne her i løbet af august, når jeg er færdig med at finjustere de sidste dele. Jeg arbejder også på en årsplan, så de kreative bogstaver kan dække 28 uger af en billedkunstårsplan. I perioder har vi arbejdet med "ugens bogstav" en gang om ugen. Både danskfagligt men også kreativt.
Mål dansk: Kendskab til a Lyd og udseende.
Mål billedkunst:
Dette skal du bruge: Rødt karton. Kartonmosaikker eller kartonrester til selv at klippe mosaikker. Limstifter, sakse og blyanter.

Sådan gør du:
Find alle materialer frem.

Start med at sige lyden for a sammen i klassen. Skriv store a'er i luften. Husk rigtig skriveretning! Syng Tra sma kanasara fra Hajbra Plads.

Tegn og klip røde a'er ud. Lim kartonmosaikker på i flotte farver. Sæt sytråd i og hæng a'erne op i klassen.


Monday, July 11, 2016

Dørhammer ide! Ærø anbefales...

 Jeg stødte på denne lækre dørhammer i Ærøskøbing forleden dag. Var egentlig helt overrasket over dens troldelignende hoved. Jeg synes ikke det er den slags "hus-pynt", man oftest ser på huse på Ærø. Det er mest noget med skibe! Jeg tænker, at det kunne være sjovt at tegne dørhammeren på et tidspunkt..... Måske kunne jeg lave den om til en billedkunstidè med en af mine klasser. Nu ligger den i hvert til fælde her. Så I kan hygge jer med den, og jeg glemmer den ikke!
Rigtig god sommer til jer alle. En tur til Ærø kan anbefales :-)


Sunday, May 15, 2016

Sådan laver du et stort æblebillede. DIY



I mit forrige indlæg kan I læse om mit æbleprojekt i indskolingen i billedkunst efter sommerferien. Her kommer DIY til et kæmpe fællesbillede, vi også skal lave efter sommerferien.
Start med at spartle dig et stykke papir i flere forskellige grønne farver. Jeg har tænkt at mine elever skal lave et A4 hver. Jeg har fået min boghandler til at samle en stak brugte gavekort til mig, som vi bruger i billedkunsttimerne. Man sætter nogle farveklatter på papiret og spartler med gavekortet. Husk at stoppe i tide, så farverne ikke blander sig helt og bare bliver til en ny grøn, grumset farve! Husk ar vis/fortæl dette, hvis du laver dette med elever!

 Tegn 4-5 æbler og nogle blade bag på papiret og klip ud. Tegn mønstre på æblerne med en hvid Posca-tusch og ribber på bladene med en blyant.
Mine elever skal lime deres æbler på et gammelt, hvidt, lærred af dem man brugte til overheadprojektor. Men et stort ark karton, akvarelpapir eller lærred kan også bruges. Vi limer på med limlak eller hvis skolelim og tegner stilken med en brun Posca-tusch. Husk at æblerne skal sidde så tæt som muligt og lad EN ENKELT elev lave et rødt æble.
God fornøjelse. Maria

Sådan Laver du en æble-uro... DIY



Er du billedkunstlærer ligesom jeg, er du måske igang med at sysle med ideer til kommende skoleårs årsplan. På min skole har vi aftalt at alle klasser op til 6. årgang, arbejder med temaet: æbler i august og september i BILLEDKUNST vel at mærke. Håndværk og design er også med. (For jer der måske ikke lige har børn i folkeskolen er håndværk og design en blanding mellem sløjd og håndarbejde). Alle æblekunstværkerne skal udstillles i skolens bibliotek sidst i september. Vi har inviteret hjemkundskab og skoleboden til at bage en æblekage eller to til ferniseringen.
Idag har jeg arbejdet lidt på et par æbleideer, I får den ene her. Den kan sagtens bruges af folk med krea-æble-trang og man behøver ikke at have noget med skole at gøre:-) Hos os skal vi lave disse uroer med elever i 0., 1. og 2. klasse.
Dette skal du bruge: tyndt akvarelpapir. karton til skabeloner, blyant, saks, Ecoline, flydende akvarelmaling (eller almindelig akvarelmaling), sort flydende tusch eller Ecoline, tynd akvarelpensel, sytråd og nål.
Start med at gøre akvarelpapiret vådt på den ene side med en pensel. mal det derefter med flere forskellige røde farver. Jeg har også brugt en smule lilla. Lad det tørre. Gentag derefter på den anden side. Lav også et grønt papir på samme måde til bladene.
Lav to til tre forskellige æbleskabeloner på størrelse med en knyttet hånd og lidt mindre. Lav også to til tre forskellige skabeloner til blade. Tegn disse i hånden, det gør ikke noget, at æblerne er lidt skæve eller bulede,
Tegn rundt om æblet med blyant på det røde papir. Tegn derefter stregen op med sort flydende tusch og den tynde pensel. (Lad være med at gøre som jeg gjorde her og brug tusch rundt om skabelonen. Det flyder ind UNDER skabelonen og bliver grimt!) Klip æblet ud når det er tørt.
                                                       
Gør nøjagtigt det samme med bladene.

Vend æbler og blade om og mal en sort tuschstreg rundt i kanten, så der nu er sort tuschstreg på begge sider. mal også ribber på bladene.

Læg dine æbler i en række, så det ser flot ud. Jeg har lavet syv, men du bestemmer selv, hvor mange æbler, der skal være i din række. Minimum tre, synes jeg! Sy æblerne sammen med ri-sting og en dobbbelt sytråd. Husk knude for enden af tråden!
                                               

Nu er du klar til at binde de to tråde sammen, så du har en løkke at hænge uroen op i.
God fornøjelse. Maria

herunder: Lidt billeder fra en kæmpe æble-uro jeg lavede med ca. 70 elever.