Friday, May 7, 2010

Naturen laver de smukkeste.....

Er den ikke bare smuk?
Jeg har haft denne potteplante, i tyve år, siden jeg flyttede hjemmefra. Ja, jeg ved det! Nu lyder jeg som en gammel tante! Jeg flyttede hjemmefra da jeg var 17 år og i perioder hvor jeg har boet i udlandet (au pair i Californien, designskole i Firenze og da min mand lavede feltarbejdet til sit speciale i Zimbabwe, hvor jeg var på barsel og var med med baby på 6 mdr.) har planten boet ved mine forældre eller en nabo.

Og den er virkelig ikke noget særligt det meste af året. Jo; det særlige er måske, at den ikke kræver ret meget vand! (Og jeg glemmer nemlig tit at vande). Men om foråret laver den disse flotte blomster. I år er der faktisk mange! Jeg har tit tænkt på at den kunne være flot som et aplikations-mønster, men har aldrig fået det prøvet. Værsgo, du må gerne låne ideen og prøve :-)

7 comments:

  1. Hej Maria...

    Hyggeligt... den er så fin, har dog hørt at de laver blomster når de tørster... mon det passer?

    god weekend til dig..

    Lone

    ReplyDelete
  2. Det passer garanteret helt vildt godt!
    Også god weekend til dig.
    Mvh MAria

    ReplyDelete
  3. Det er nok rigtigt, de må godt tørre lidt imellem vandinger.
    Jeg fik også en da jeg flyttede hjemmefra (for lidt mere end 20 år siden). Den blomstrede efter nogle år. Ikke overvældende, men dog alligevel. Min mor fik en samtidig med - det var begge aflæggere fra min søsters. Hendes kom aldrig til at blomstre. Desværre er de begge gået hedengangen - altså blomsterne. Nu har jeg arvet min svigermors og den er mindst lige så gammel, jeg husker det som hun har haft den altid. DEN blomstrer, den har lige nu 10-12 hold knopper på vej. Jeg har selv købt en for et par år siden og den har også blomstret lidt.
    Jeg synes mest de ser ud som om de er lavet af marcipan, og de dufter jo også meget sødt.
    God weekend. Jeg tager lige en dagvagt i morgen fra 7-15. :-)
    Kh Kirsten

    ReplyDelete
  4. Hej Maria! Har vi to lige samme yndlingsblomst? Jeg overtog min fra en gravid bekendt, som ikke kunne holde duften ud (i hendes gravide næse var det en DUNST, og ikke en duft!). Det er 18 år siden, og min voksblomst blomstrer hvert år og dufter hver aften fra omkring kl. 22 - 23. Hvis du ikke allerede ved det, så vil jeg fortælle, at blomstens friske honningdråber (én i hver lille voksblomst) smager himmelsk! Rør ved den friske dråbe med en finger, og du får den skønneste nektar på fingerspidsen. Lige til at lade smelte på tungen. Man kan godt være flere til at "malke en voksblomst!" God fornøjelse!

    ReplyDelete
  5. Hej Lisbeth.
    Nej, der har vi et "ikke sammenfald", blomsten er ikke min yndlingsblomst, bare en der følger mig.... hele tiden!
    Yndlingen er pelargonier, som jeg har i alle afskygninger af pink og lyserød.
    Maria

    ReplyDelete
  6. Jeg elsker voksblomster, måske fordi de er så nemme at passe (jeg glemmer ret tit at vande blomster )...

    ReplyDelete
  7. Hej Maria, for lige flash back til en alder af 5-8 år hvor vi havde samme planter stående i vindueskarme. Har altid fået af vide at de planter blomstrede, for at gøre opmærksom på sig selv, når de i en længere perioden manglede vand. Hmmmm og det kan jo godt tyde på at der har været lidt sandhed i historien, når jeg læser de andre kommentarer.
    stine:)

    ReplyDelete