Thursday, January 26, 2012

Friskoleliv...


I dag har vi både haft koncert med 8. klasse og fernisering med 4., 5. og 6. klasse til morgensamling på friskolen.
Det er mig, der har morgensamlingen i denne uge og mellemtrinnet vidste ikke selv at de skulle have fernisering. De er i den alder, hvor de siger NEJ, hvis de bliver spurgt om de har lyst........
De har lavet nogle skønne billeder i værkstedsfag. Vi har spartlet sandspartelmasse på plader og trykket forskellige ting i den våde masse. Fx hjul fra legetøjsbiler, blonder, linealer og hvad vi ellers kune finde. Eleverne har der efter tørret maling over billederne adskillige gange. Der skal et lag lak mellem hvert lag og masser af malingen skal tørres af igen med en våd klud. Resultatet bliver ret flot synes jeg. Jeg skal prøve at tage nogle nærbilleder til jer en dag.
Her under er der et par stemningsbilleder! Bl.a. min kollegas skønne skoletaske, som er tilbage fra hendes skoletid og stadig er i daglig brug...
I får også vores klokker!
Vi ringer ind til timerne ved at vælge den rigtige klokke og så gå ud og ringe. De yngste elever ringes ind med klokken med snoren. De mellemste elever har den med håndtaget og de ældste har den store ko-bjælde. Den lille skinnende klokke er til frivillig musikskole om eftermiddagen og den med oplukker kan kun lukke op!
Det tager tid at lære at ringe på min arbejdsplads, men jeg er ved at være der.....




p.s. Jeg har fundet ideen til sandspartelbillederne på Youtube. I kan se dem her:
http://www.youtube.com/watch?v=29CpFc8dgAI&feature=related

color:
http://www.youtube.com/watch?v=a6UNEOj_taQ&feature=related

4 comments:

  1. Det er fedt det I har fået lavet på skolen.
    Jeg kendte godt begge link i forvejen. Har også afprøvet teknikkerne :-)

    ReplyDelete
  2. Må lige fortælle at din kollegas skønne skoletaske er magen til min.. Har også min på bloggen fra et meget tidligere indlæg.. Så sjovt at se:0)
    dejligt at læse om dit friskoleliv:0)
    Knus iben

    ReplyDelete
  3. Hej med jer og tak for kommentarer.
    hvor sjovt med skoletasken, der er nok ikke mange af dem tilbage i det danske land :-)
    Maria

    ReplyDelete
  4. Er det bare helt almindeligt sand spartel masse fra byggemarkedet? kan man bruge polifylle fx? :o)

    ReplyDelete