Monday, June 5, 2017

Sådan maler du ikoner med tigre eller næsehorn. DIY

På min skole har vi arbejdet med klima og genbrug. I den forbindelse kom vi omkring emnet truede dyr. Nogle af mine elever har malet disse truede dyr, som vi solgte til forældrene og sendte pengene til WWF. I indskolingen havde vi også produceret mange andre genbrugsting, som vi solgte på et stort Klimamarked for forældrene, Alle pengene er sendt afsted til WWF.

Hvis du har lyst til at male dyr på denne måde, kan du følge vejledningen her under. (Det behøver ikke at være truede dyr:-)

Start med at male din plade en bundfarve. Vi brugte genbrugsplader, som vi havde fået fra et byggeri.
Mal prikker på. Vi lavede stempler ud af korkpropper. I enden limede vi en cirkel af mosgummi, Stempelpuden var en engangsvaskeklud lagt oven på en klat acrylmaling på en tallerken.

 Find et dyr du vil male på internettet. Print ud og mal dyrets farver først og lad det tørre. Mal herefter de sorte streger. (Jeg ved at det er omvendt på dette tiger billede, men erfaringen blev, at det blev flottest med farverne først). Jeg går oftest op i, at eleverne selv skal tegne og er absolut ikke den store tilhænger af malebøger. Men i dette tilfælde var fokus ikke at lære at tegne et dyr, men at få lavet nogle flotte billeder til klima-markedet. Jeg havde 12 6-8 årige drenge og 4-5 piger med på mit hold.

På næsehornet har jeg malet den grå farve først! Den sorte kom på, da det grå var helt tørt.
 Skær nogle A3 pairer i lange strimler og mal dem stribede med sort maling. Lad dem tørre.
Klip dit dyr ud, og lim det på med limstift. Kom lim på strimlerne med striber. Lim dem på som en ramme og fold halvdelen om på bagsiden. Klip af i enderne og gentag på alle fire sider.

Jeg havde fundet et surt og et glad næsehorn. Og en sur og en glad tiger, så kunne eleverne selv vælge.

God fornøjelse. Maria

1 comment:

  1. Det er altså en rigtig god idé Maria. Sikke fine billeder dine elever har lavet :)

    ReplyDelete