Tuesday, September 22, 2015

Emneuge. Vi skal male skønne træer. DIY









I sidste uge havde vi emneuge på skolen, fordi den fyldte 40 år. Eleverne skulle lave en masse forskellige aktiviteter, men os fem, der sidder i billedkunstfagudvalget, skulle lave fem forskellige store kunstværker med den samme gruppe elever hele ugen. Værkerne var en gave til skolen. Det var spændende og skønt at arbejde med elever, der havde VALGT billedkunst hele ugen, fordi de syntes at det er sjovt! Min gruppe elever kom fra 0.-5. klasse og jeg havde fundet inspiration på Pinterest, hvor det øverste billede stammer fra. Jeg har lavet en DIY, til hvis eleverne selv skulle lave et lille træ, men i virkeligheden kom min gruppe til at male et billede sammen, det måler 120 gange 240 cm. Aller nederst kan I se billeder af det færdige resultat.

Her følger "Do it yourself":


  • Del dit papir op i kvadratiske felter. Om de skal være udmålt med lineal eller som her tegnet i hånden, afhænger af temperament og hvor regelret din hjerne er!
  • Tegn et stort flot træ med rødder og grene.
  • Klip dit papir fra hinanden.
  • Mal de enkelte felter. Tænk over at farverne i et felt skal være pæne sammen, men de behøver ikke at "passe til" farverne i den næste firkant. Tænk også over at bruge de forskellige årstider, men også forskellige tegnestile.
  • Når firkanterne er malet, kan du lave små detaljer med tusch eller en mini pensel.
  • Lim til sidst firkanterne op på et tomt stykke karton magen til det, du startede med.
  • God fornøjelse, Maria

Her ser I min elevgruppes billede. De har selv blandet og valgt deres farver. Jeg var overrasket over hvor favestrålende træerne blev. Jeg havde egentlig troet, at eleverne ville vælge klassiske "træ-farver" som grøn og brun. Eleverne elskede processen. De arbejdede sammen i makkerpar, som jeg havde sat sammen sådan, at eleverne fra 5. klasse var sammen med dem fra 0. klasse. Dem fra 4. klasse var sammen med dem fra 1. klasse o.s.v. De fleste makkerpar fungerede rigtig godt og så var der lige et enkelt par, som jeg hjalp lidt ekstra og holdt samarbejdsmøder med om morgenen inden start. Makkerparrene havde ind i mellem lidt svært ved at komme til for hinanden , men det løste vi med lidt ekstraopgaver og lidt legetid ind i mellem.

No comments:

Post a Comment