Saturday, February 23, 2013

Tværfaglig undervisning billedkunst/kristendom


Jeg er blevet folkeskolelærer efter, at jeg har sagt op på friskolen. Hermed starter en ny kategori af mit liv og af bloggens: Folkeskoleliv. Eftersom jeg er ansat på en skole, hvor der er aldersblandet indskoling og hvor klasselæreren dækker alle fag på nær idræt og musik, skal jeg også have kristendom. Jeg er ikke synderlig religiøs, men ungerne skal jo lære det de skal lære! Om ikke så længe skal jeg skrive elevplaner, hvor jeg bl.a. skal beskrive elevernes kundskaber i billedkunst og kristendom!
Jeg har komponeret et undervisningsforløb der dækker lidt af begge.... Måske arbejder du som lærer eller pædagog og kan bruge dele af det. Man kan også sagtens lave trykpuderne med sig selv eller sine børn og have sjov med det.... Det behøver jo ikke at omhandle påsken og kristne symboler!
Her er det i hvertilfælde. Værsgo at lån....
Tværfagligt forløb om påsken.

Kristendom/billedkunst. 
Fra Fælles Mål.                   
Kristendom Trinmål efter 3. klassetrin.
·       Kende til centrale fortællinger fra Det Gamle og Nye testamente.
·       Gengive udvalgte bibelske fortællinger på forskellig vis.
Billedkunst, Trinmål efter 2. klassetrin.
·       Anvende enkle teknikker, materialer og værktøjer i plant billedarbejde inden for tegning, grafik og collage.
·       Deltage aktivt i billedarbejde både i grupper og selvstændigt.

Palmesøndag (s. 422 i Sesams børnebibel).
Jesus rider ind i Jerusalem på et æsel for at fejre påsken. Folk hylder ham ved at vifte med palmeblade.
Elever klipper palmer i mosgummi, som de limer på et stykke kraftigt pap. Palmerne skal bruges som tryk-puder til et fællesbillede om Palmesøndag.

Skærtorsdag (s. 428 i Sesams børnebibel).

Jesus indstifter nadveren og vasker sine deciples fødder. Skær betyder renselse. Nadver er et gammelt ord for aftensmåltid.
Elever laver hver en person i mosgummi som de limer på et stykke kraftigt pap. Personerne skal bruges til at lave et fællesbillede af 12 mand (plus Jesus) om et fælles bord.

Langfredag (s. 486 i Sesams børnebibel).

Jesus dør på korset.
Eleverne laver kors af mosgummi og limer på kraftigt pap. Korsene skal bruges som tryk-puder til et fællesbillede om Langfredag.

Påskedag (s. 442 i Sesams Børnebibel).

Jesus genopstår, det er en engel der fortæller det til Salome og Maria. Klip en engel ud af mosgummi. Englene skal bruges som tryk-puder til et fællesbillede om Påskedag.

        
Tværfagligt forløb om påsken. Kristendom/billedkunst.
Start med oplæsning af de fire historier. Eleverne kan evt. tegne til imens. Der kan yderligere vises billeder fra bogen på den interaktive tavle.
Eleverne vælger sig ind på hvilken af de fire dage de vil arbejde med. Palmesøndag, Skærtorsdag, langfredag og Påskedag. (Henholdsvis klippe palme, person, kors, engel).
Lim mosgummifigurerne på kraftigt pap.
Lærerforberedelse: Skære store stykker akvarelpapir/karton i to på den lange led til 4 lange billeder. 
Tegne en tynd ramme med blyant ca. 3-4 cm fra kanten hele vejen rundt.
Blande/vælge farver. 2 farver Ecoline til baggrund og ramme. 4 gange Acrylmaling til figurer. Vælg ikke for mange farver og lad dem være afstemte efter hinanden.

De lange fællesbilleder skal males med Ecoline og tørre. Evt. lærer-arbejde, alternativt elever, der er hurtigt færdige med deres trykpude. En farve til baggrund og  en farve til ramme. Vær opmærksom på at farverne nemt blander sig, hvorfor der først gives en farve til eleverne fx baggrund. Lad tørre (evt. hårtørrer). Dernæst gives rammens farve, mal på og lad tørre.
 

Eleverne dupper maling på deres trykpuder med en blød pensel og trykker deres figur en eller flere gange på fællesbilledet. (De kan også have et mindre billede til dem selv og trykke egen og andres figurer på det).
Ved farveskift skal du tørre stempelpuden af med køkkenrulle.


 

En elev skriver billedets titel i den øverste ramme med sprittusch. En elev skriver en lille forklaring på dagen i nederste ramme på billedet.

Supplerende:
a. Eleverne kan have en lille bog foldet af to-fire A4-sider. De kan trykke en side med hvert symbol (låne af hinanden).
Eleverne kan skrive deres egne forklaringer til de forskellige påskedage og evt. tegne til.
b. eleverne skriver ovenstående i deres tegne/skrivehæfte.

God fornøjelse, Maria.

p.s. Man kunne også lave mosgummi trykplader med en masse forskellige dyr, derved kunne man lave Noahs ark billeder…..
Et til to dyr pr. elev og derefter kunne de låne af hinanden…

6 comments:

  1. hej held og lykke med det nye job tak for en super god ide god dag til dig hilsen pia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak for det... God dag til dig også. Vh Maria

      Delete
  2. Hvor ser det spændende ud. TAK!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja værsgo Eva. Du har det også i din indbakke :-) vh Maria

      Delete
  3. Det ser fantastisk ud. Hvem der havde haft så inspirerende en lærer til sine børn.

    Heldige folkeskole, der har ansat dig :-)

    Hilsen biolog-Oline

    ReplyDelete
  4. Det er genialt at du deler med os andre, jeg vil bruge det spejdermødet omkring påske....
    Tusinde tak...

    ReplyDelete