Tuesday, April 15, 2014

Jeg leger tømrer og bygger et hønsehus.

De sidste par weekender har jeg bygget på et hønsehus. Nu nærmer det sig afslutningen. Jeg har trykt mønstre på huset med mit store viskelæder fra sidste indlæg.  Kyllingerne er stadig små og skal bruge varmelampe hele tiden. Kyllingerne er klækket i min klasse. For et par uger siden kom der 70 kyllinger ud af æggene i en rugemaskine i klasseværelset. Eleverne har haft hver en opgave i forløbet. Fx har de  hver dag skullet rulle æggene, nøjagtig ligesom hønen gør. De 5 af kyllingerne er nu flyttet hjem til mig og resten er kommet tilbage til den venlige far, der har stillet det hele op og fortalt os, hvad vi skulle gøre. Han havde også en kæmpe hane med ned i kassen et par gange. Hanen var meget rolig og eleverne (0. - 2. klasse) kunne holde den eller klappe den. Sjovt nok lyder det nu som om, at vi er en lille skole på landet:-) Men nej, vi er en byskole med over 500 elever og hønsene kommer fra en helt almindelig parcelhushave i en by uden for Århus.
De kommende weekender må gå med hønsegården. Lige nu er der et temmelig interimistisk hegn, som helt sikkert har bedst af, at vi er der for at holde øje med kyllingefjender!
God påske til jer alle.
Maria

5 comments:

  1. Hvor ser det altså hyggeligt ud.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det bliver SÅ hyggeligt. Vi glæder os til æg og håber at ikke alle fem kyllinger er haner!!!!

      Delete
  2. Høns er bare det nye SORT. Jeg kender flere, der gør klar til havehøns. Jeg må nøjes med marieHØNS :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg tænker at æg fra mariehøns er lidt små til æggemadder.... Eller hvad? knus og god påske

      Delete
  3. - og så er det ikke hver dag man ser en kylling på et silke-patchworktæppe!

    ReplyDelete